سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ای با 10 گام برای رها سازی صدای شما(قسمت اول)

1- کشش

تمام خوانند ها باید از کشش استفاده کنند. فرض کنید یک دونده قبل از دویدن تمرینات کششی خودش را انجام ندهد! خواننده ها هم از عضلات کوچک برای آواز و تنفس استفاده می کنند. در صورتی که این عضلات سفت و شکننده باشند، باعث می شود که انعطاف صدا، برد ( نوت های بالا) از بین برود و صدای آن ها خیلی سریع خسته می شود. راه حل این مشکل استفاده از تمرین های کششی می باشد. یوگا بهترین کشش بدنی می باشد. خواننده هایی که به صورت مداوم تمرین های یوگا را انجام می دهند به ندرت دچار این مشکل می شوند.

2- تنفس دیافراگمی

اصلا برای من مهم نیست که شما چند سال مطالعه و تحقیق کرده اید، تقریبا 75% از کل خواننده ها نمی دانند که چطور با دیافراگم خودشان نفس بکشند. معمولا می بینم که بیشتر مربی های آواز واقعا نمی دانند چطور این تکنیک را به افراد آموزش دهند و مهم تر از آن، دیافراگم بیشتر افراد به دلیل تنشی که در گردن، پشت و شکم آن ها وجود دارد قفل شده است. تنفس دیافراگمی بسیار مهم است.

3- گرم کردن

گرم کردن صدا یکی از مهم ترین موارد برای هر خواننده است و اصلا سوسول بازی محسوب نمی شود!!! این کار واقعا هوشمندانه است. فرض کنید یک ورزشکار بدون گرم کردن بخواهد کار خودش را شروع کند. این کار خیلی احمقانه است! بزرگترین مشکلات را می توان با گرم کردن صحیح، از بین برد. روش های گرم کردن که باعث می شود صدای شما باز شود بسیار مفید هستند. در صورتی که می خواهید از بیشترین پتانسیل صدای خودتان بهره ببرید، شما باید از تمرین های گرم کردن استفاده کنید. زمانی که شما به درستی گرم کنید، و مزیت های آن را مشاهده کنید، دیگر هیچ وقت بدون گرم کردن آواز نمی خوانید.

4- تمرین های صدا سازی

قبل از این که من یک مربی/ معلم آواز بشوم، زمانی که من داشتم یک خواننده را تمرین می دادم، من تکنیک های بسیار زیادی را بررسی کردم. من می خواستم بدانم که این تکنیک ها چه چیزهایی را ارائه می کنند و از هر کدام از این تمرین ها یک نکته مثبت را انتخاب کردم – یعنی بخش هایی که مفید بودند. سپس تمرین های مورد نیاز برای هر کدام از تمرین های صوتی را مشخص کردم. این تمرین ها شامل مجموعه تمرین های اصلاح تن صدا، آرام کردن عضلات و تقویت تارهای صوتی می باشد. با تمرین مداوم این نتایج بسیار عالی خواهند بود. صدای خواننده ها واقعا تغییر می کند. شما می توانید با تهیه بسته های مختلف آموزشی، از بسیاری از این تمرین ها بهره مند شوید.

5- برای مشکلات سر سخت : ماساژ و طب سوزنی

گاهی اوقات خواننده ها مشکلات سرسختی را پیش روی خودشان می بینند که نیازمند مداخله کمک دیگران می باشد. تودماغی بودن صدا، خش صدا، از دست رفتن صدا، از دست رفتن برد صدا و مشکلاتی مانند این موارد که گاهی در اثر انقباض های شدید در عضلات صدا و تنفس ایجاد می شوند، و مشکلات معده مانند ترش کردن، و آلرژی و رفلاکس معده از جمله این موارد هستند. بهترین روش برای درمان کردن این مشکلات، ماساژ بافت های صوتی عمقی، یوگا و روش هایی مانند طب سوزنی می باشد که به صورت عمقی تنش های موجود در سیستم صوتی و معده شما را رفع می کند.  گاهی به سختی می توان افرادی را پیدا کرد که در این زمینه متخصص باشند. گاهی این روش ها می تواند صدای شما را نجات دهد. شاید تنها یک ماساژ یک ساعته بتواند صدای شما را به کلی نجات دهد. طب سوزنی هم می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.