سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخی نکات برای نشستن بر روی مبل یا صندلی برای نواختن سه تار

نحوه گرفتن ساز

برای گرفتن ساز ابتدا باید درست یا به عبارتی در حالت ایده آل برای ساز زدن بنشینیم. برای این کار بهتر است بر روی صندلی بنشینیم البته ممکن است تاکنون بسیاری از نوازندگان را دیده باشید که بر روی زمین می‌نشینند، شما هم می‌توانید اینگونه ساز بزنید اما پیشنهاد ما این است که از صندلی استفاده کنید.

برخی نکات برای نشستن بر روی مبل یا صندلی

  • بهتر است صندلی دسته دار نباشد تا مانع حرکت آزادانه دست های شما نشود.
  • سعی کنید از صندلی یا مبلی که هنگام نشستن بر روی آن فرو می‌روید استفاده نکنید.  
  • برای راحتی هنگام نواختن، باید ارتفاع صندلی به گونه‌ای باشد که ران پای شما با سطح زمین موازی باید. ممکن است برخی هنرجویان از زیر پایی استفاده کنند اما توصیه ما استفاده از یک صندلی با ارتفاع مناسب است.

نکاتی که در بالا ذکر کردیم الزامی نیستند اما به هنرجویان توصیه می‌شود در ابتدای کار بدین شکل تمرین کنند. پس از گذشت مدتی تمامی این مسائل برای نوازنده عادی شده و بدون فکر آنها را انجام می‌دهند.  

حال می‌خواهیم ساز را دست بگیریم. برای داشتن حالتی مناسب برای گرفتن ساز سه تار، باید ابتدا کاسه ساز را در محلی بین ران و شکم قرار دهید اما زیاد آن را به خود نچسبانید. می‌توانید رو به روی آیینه بنشینید تا نحوه گرفتن ساز خود را مشاهده کنید. از رو به رو دسته ساز شما باید زاویه حدود 30 درجه با سطح زمین ایجاد کند، دقت داشته باشید دسته را به سینه خود نچسبانید یا زیاد از بدن خود دور نکنید.

صفحه رویی سه تار باید به گونه‌ای قرار بگیرد که وقتی از بالا به آن نگاه می‌کنیم سیم‌ها در یک راستا باشند.

مروری بر نکات مهم هنگام گرفتن ساز

  • ساز در محل برخورد ران و شکم قرار می‌گیرد.
  • دسته از رو به رو زاویه حدود 30 درجه دارد.
  • دست چپ کاملا آزاد بوده و کمی با بدن فاصله دارد.

به طور کلی برای نواختن ساز معمولا کم تنش ترین حالت را انتخاب می‌کنیم. سعی کنید قبل نواختن کمی نرمش کنید و به دست ها و شانه هایتان فشار وارد نکنید.