سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازهای بی تکرار

جمعی از کسانی که به تولید ویالون مشغول هستند، تلاش کرده اند تا راز ساز های اسمیت را به دست بیاورند و کاری که آن ها انجام داده اند، در نوع بسیار جالب است. آن ها با استفاده از تکنولوژی CT Scan سعی کرده اند تا ویالون های اسمیت را بشکافند و متوجه شوند که او از چه روشی برای تولید ساز های خود استفاده کرده است. تکنولوژی CT Scan با استفاده از ترکیب چندین موج X Ray، باعث می شود تا بتوانید 3 بعدی یک جسم را بشکافید و از داخل آن مطلع شوید. آن ها این تکنولوژی را با قرض گرفتن یکی از دستگاه های CT Scan یکی از بیمارستان های استرالیا به دست آوردند و با استفاده از آن، به دنبال این هستند که یکی از ویالون های ساخت اسمیت را کالبد شکافی کرده و متوجه شوند راز این ویالون ها در چیست.

سپس با استفاده از اطلاعات کسب شده، آن ها به تولید یک ویالون مشابه با ویالونی که اسمیث آن را ساخته است می کنند و سپس آن دو را با یک دیگر مقایسه می کنند.

یکی از کسانی که در این تیم حضور دارد می گوید که یکی از ویژگی های بسیار مهمی که ویالون هایی که اسمیت آن ها را تولید کرده از آن بهره مند هستند، چوب هایی است که او در این ساز ها از آن ها استفاده کرده است. او ادامه می دهد: که اسمیت نیز همانند بسیاری از سازندگان، ساز های خود را با استفاده از چوب هایی تولید می کرده است که از اروپا برای او ارسال می شده است. این چوب ها که در مناطقی با آب و هوایی سرد تر نسبت به آب و هوای استرالیا رشد می کنند، باعث می شوند تا ساز ویالون صدای بسیار خوبی را تولید کند. اما مشکل اینجاست که منبع چوب هایی که اسمیت از آن ها استفاده می کرده، ناشناس است.

اما پس از این که نوع چوب شناسایی شد، این تیم این چوب را کاملا مطابق با برش هایی که اسمیث برای ویالون های خود میزده، می تراشند.  یکی از افرادی که در این تیم وجود دارد، دانشجوی طراحی صنعتی است و برش های ویالون جدید و در حال ساخت را با دقتی نزدیک به 1 میلی متر نسبت به ویالون اسمیت می زند.

در قسمت پایانی، قسمت وارنیش باید انجام شود. مرحله ای که از دید بسیاری از کسانی که به تولید ویالون مشغولند، سخت ترین قسمت تولید آن است. چرا که کافی است تا این مرحله را بد انجام دهید و کل ساز شما خراب شود. وارنیش کردن یک ساز باعث می شود تا صدای نهایی، ظاهر و حس ساز ساخته شود و یکی از مهم ترین مرحله های ساخت ویالون است. اما در نهایت ویالونی که تولید شده را نمی توان با ویالون اسمیت مقایسه کرد. برای تولید یک ساز، بسیاری از المان ها همانند چوب شناسی و تسلط کامل بر روی ساز بسیار مهم است. همچنین هنر دست سازنده نیز تاثیر به سزایی دارد. با این که این تیم بسیار به آن کیفیت نزدیک شده اند، اما قطعا هیچ کس نمی تواند ویالون های اسمیت را همانند خود او تولید کند.