سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشش زمانی نتها در سه تار

اگر گرد را تقسیم به دو کنیم کشش زمانی سفید را خواهیم داشت، یعنی در واقع دو تا نت سفید معادل یک گرد می‌شود. اگر گرد را تقسیم بر چهار و سفید را تقسیم بر دو کنیم کشش زمانی سیاه را داریم.

در ادامه تقسیمات اگر گرد را تقسیم بر هشت کنیم کشش زمانی ما چنگ می‌شود، تقسیم بر شانزده کشش زمانی دولا چنگ و تقسیم بر سی و دو کشش زمانی سه لا چنگ می‌باشد. این تقسیمات را می‌توان بازهم ادامه داد اما از نظر تئوریک تا همین حد برای ما کافی خواهد بود.

حال که با کشش های زمانی مختلف آشنا شدید لازم است با مباحث مرتبطی که وابسته به کشش ها است آشنا شوید. اما پیش از آن برای آگاهی بیشتر شما باید بگوییم نظام زمانی وزنی در موسیقی ایران تا حدی با نظام زمانی وزنی موسیقی غربی متفاوت است. اما ما برای یادگیری موسیقی از نظام غربی استفاده می‌کنیم.

میزان – خط میزان – میزان نما

اکنون می‌خواهیم به سراغ پارامترهای دیگری برویم که میزان، خط میزان و میزان نما نام دارند.

در واقع دسته بندی‌های منظم و ثابتی که از نظر زمانی برای نت‌ها انجام می‌دهیم باعث می‌شود تا تقسیماتی شکل بگیرد که به آنها “میزان” گفته می‌شود. میزان‌ها را می‌توانیم با  دو خط عمودی جدا کنیم که به این خط‌های جدا کننده نیز “خط میزان” گفته می‌شود.

اما نکته حائز اهمیت این است که تمامی میزان‌هایی که مشاهده می‌کنید، از نظر کشش زمانی با یکدیگر برابر هستند. اما واحد تعیین کننده کشش زمانی این میزان‌ها چیست ؟