سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تمرین آواز برای ترکیب محدوده های صدایی

پرتامنتو

شاید در نگاه اول با شنیدن نام این تمرین جا بخورید؛ اما باید بدانید که اسامی ایتالیایی در استدیوها برای تمرین‌های خوانندگی بسیار پرکاربرد هستند. لغت پرتامنتو به معنی «حمل کردن صدا» است؛ اما این تمرینات اکثرا با نام اسلاید شناخته می‌شوند. درست مثل تکنیک «پشت سرهم خواندن نت‌ها»، پرتامنتو روی درک عمیق از گام‌ها و تن‌های بین هر دو نت تمرکز می‌کند. در این تمرین شما ابتدا یک حرف صدا دار را انتخاب کرده و به کمک وزوز لب‌ها با آن یک نت ایجاد می‌کنید. برخلاف تکنیک «پشت سرهم خواندن نت‌ها»، در پرتامنتو شما از بالا به سمت پایین و سپس پایین به سمت بالا جابجا می‌شوید.

به کمک این تمرین می‌توانید محدوده‌های صوتی را به هم وصل یا باهم ترکیب کنید. به این ترتیب قادر هستید روی جابجایی بین محدوده‌ها تمرکز کنید. بهتر است یک گام بالاتر و یک گام پایین‌تر از محدوده‌ای که در صدایتان لرزش احساس می‌کنید را انتخاب کرده و از گام بالاتر به سمت گام پایین‌تر و بالعکس حرکت کنید. با تمرین و صبر می‌توانید از شر این لرزش مزاحم در صدایتان خلاص شوید.

Messa di Voce

در این تکنیک خواننده یک گام را با افزایش تدریجی بلندی آوا و سپس با کاهش تدریجی بلندی آوا می‌خواند. خواندن یک نت با حرکت از صدای ملایم و خشن و سپس برعکس به شما کمک می‌کند این نت را در هر دو محدوده به خوبی اجرا کنید. اجرای این تمرین بسیار دشوار است؛ پس حتما از گامی شروع کنید که در خواندن آن تبحر دارید. به طور دلخواه می‌توانید هر سیلاب یا حرف صدا داری که دوست دارید انتخاب و با آن تمرین کنید؛ اما اکثر اساتید آواز «لا» را به شما پیشنهاد می‌کنند.

هدف تمرین Messa di Voce این است که قدرت اجرای گام‌های مختلف در محدوده صدای خودتان را اندازه بگیرید. وقتی از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شدید، می‌توانید جابجایی بین نت‌ها را بهتر انجام دهید.

جهش اکتاو

یک اکتاو از هشت نت تشکیل شده است، بنابراین یک جهش اکتاو به معنای جهش 8 نت همزمان است که معمولا در اکتاوی بالاتر یا پایین تر قرار می گیرد. برای تنظیم شکست صدا، بهتر است که یک نت را در بالا یا پایین انتخاب کنید (با هر کدام که راحت تر آواز می خوانید) و آن نتی که صدای شما برای شکست مناسب است. نت را بخوانید سپس یک اکتاو را زیاد و یا کم کنید و هر وقت که این کار را انجام می¬دهید، هر دو قسمت را خوانده اید.

جهش اکتاو از اسلایدها متفاوت است، به جای استفاده ازیادداشت های بینابینی، مستقیما از خواندن نت پایین تر به همان نت با یک اکتاو بالاتر میروید. هدف شما در اینجا این است که به دنبال انتقال روان بدون شکستی برای این تمرین خاص باشید. اگرچه چالش برانگیز است، اما پیدا کردن تعادل بین یکنواختی و شکست های زیاد برای زیبا خواندن ضروری است.