سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع گونههای صدا

در طیف گسترده گونه‌های صدا، تقسیم بندی‌های زیادی وجود دارد. اما در مجموعه می‌توان هفت دسته برای انواع گونه‌های صدا در نظر گرفت. سه نوع از این تقسیم بندی متعلق به بانوان است. سوپرانو، متزوسوپرانو و کنترآلتو از تقسیم بندی‌های مختص صدای خانم‌ها هستند. برای مثال، در صدای خوانندگی هایده، گونه صدای سوپرانو به طور واضح قابل درک و فهم است.

چهار نوع دیگر انواع گونه‌های صدا متعلق و خاص آقایان می‌باشد. کنترتنور، باریتور، باس و تنور برای تقسیم بندی صدای مردان هستند. در این گونه از تقسیم بندی گونه صدایی، صدای دختران و پسران نابالغ نیز قرار دارند. بنابراین، زیرشاخه‌های متنوعی برای انواع گونه‌های صدا وجود دارد. این زیرشاخه‌ها به نوع صدا، رنگ، حجم، صدا و توانایی خود خواننده هم وابسته است. خوب است بدانید که محدوده صدایی اکثر انسان‌ها از نت دو تا نت سل می‌باشد.

انواع گونه‌های صدای انسان در جای جای نقاط کره زمین به گوش می‌رسد. در  واقع تنوع گونه‌های صدا سبب تقسیم بندی صدای انسان می‌شود. این تقسیم بندی برای آواز با انواع محدوده‌های صوتی است است. البته گفته می‌شود که گونه‌های صدا برای تعیین انواع طنین یا رنگ صدا می‌باشد. شکل گیری گونه‌های صدا بصورت تدریجی بوده است و در موسیقی کلاسیک و اپرا توسعه و رواج یافت.