سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ای با 10 گام برای رها سازی صدای شما ( قسمت دوم)

6- تمرین گوش

تمرین دادن گوش یکی از مهمترین تکنیک های صوتی می باشد به خصوص برای تشخیص گام ها. تمرین دادن گوش به معنی یادگیری الگوهای پنج تون ماژور، مینور می باشد که در بیشتر سبک های موسقی معاصر مورد استفاده قرار می گیرد. فرض کنید یک نوازنده گیتار بدون دانستن این الگوها چطور می تواند بنوازد؟ قطعا ممکن نیست. برای خواننده ها هم به همین صورت است.

7- تمرین های سخنوری

وقتی که بحث اعتلای صدا مطرح می شود نمی توانیم صدای سخنوری را فراموش کنیم. صدا در زمان صحبت کردن به تنهایی می تواند صدای آواز یک فرد را دچار مشکل کند و یا آن را از بین ببرد. ممکن است وقتی شما در خانه خودتان آواز می خوانید این موضوع خیلی مشکلی ایجاد نکند، اما در آماده سازی یک خواننده برای تور موسیقی، این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. صدای بعضی از افراد در زمان صحبت کردن آن قدر مشکل دارد که حتی قبل از رفتن به سراغ تکنیک های آواز، اول باید آن مشکل را رفع کنیم. گاهی اوقات صدای افراد تحت فشار زیادی است. این دسته از صداها تنش عضلانی زیادی دارند و معمولا باعث می شوند که تار های صوتی به هم ساییده شوند. در نتیجه این موضوع می تواند بر روی صدای آن ها در زمان آواز خواندن نیز تاثیر داشته باشد.

8- عبارت بندی

برای داشتن یک صدای عالی، شما باید عبارت بندی را درک کنید. عبارت بندی باعث می شود که صدای شما بهتر شود. می دانم که شاید برای شما عجیب باشد، اما واقعیت دارد. شما نباید همیشه یک صدای خیلی عالی داشته باشید تا بتوانید به خوبی بخوانید، اما حتما باید بتوانید به خوبی عبارت بندی کنید. عبارت بندی عالی و یک گام خوب، می تواند شروعی عالی برای شما باشد. شما چطور می توانید عبارت بندی را یاد بگیرید؟ با درک ریتم، مصرع پنج ضربی ایامبیک‌ و دینامیک .

9- ضبط کردن

بهترین روش برای بهبود صدا این است که به صورت منظم صدای خودتان را ضبط کنید و نباید صبر کنید تا بتوانید یک استودیو ضبط پیدا کنید. در صورتی که شما همیشه صدای خودتان را در خانه ضبط کنید، می توانید خیلی سریع پیشرفت کنید. ما همیشه صدای خودمان را از درون سر خودمان می شنویم و کمتر صدای خودمان را با گوش هایمان می شنویم. به همین دلیل وقتی که شما برای اولین بار صدای خودتان را ضبط می کنید برای شما خنده دار به نظر می رسد. شما می توانید با یک میکروفون و کامپیوتر شخصی خودتان صدای خودتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید.

10- تنظیم صوتی

گام آخر در این برنامه ، گامی که باعث می شود تمام گام های قبلی با هم ترکیب شوند، تنظیم صوتی است. این گام را نمی توانید خودتان به تنهایی انجام دهید اما واقعا ارزش هزینه کردن را دارد. تنظیم صوتی فرآیند تبدیل یک خواننده عادی به یک خواننده عالی می باشد – و باعث می شود که صدای آن ها معرکه شود. در این فرآیند، کاری که خواننده به صورت عادی انجام می دهد، به چیزی خارق العاده تبدیل می شود. یک تنظیم کننده صوتی ( مثل یک تهیه کننده) تصمیم می گیرد که خواننده یک آهنگ را بر اساس تنظیم صوتی، چطور می خواند. ممکن است تنظیم کننده حس کند اگر خواننده از ویبراتو استفاده کند ، یا مثلا قسمتی را به صورت موجی و یا صاف بخواند، آهنگ بهتر اجرا می شود. شاید نوتی که باید خوانده شود یک اکتاو بالاتر یا پایین تر بیاید. این کارها باعث می شود که صدای خواننده قدرت و احساسات بیشتری را داشته باشد و در نتیجه آثاری بسیار عالی شکل بگیرد.