سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کامل سنتور و اجزای آن قسمت چهارم

خرک

خرک‌ها پایه‌های چوبی روی سنتور هستند که سیم‌ها را بالای صفحه نگه می‌دارد. خرک‌ها از جنس گردو هستند.

خرک

میله‌ی روی خرک

به قطر دو تا دو نم میلیمتر و به طول 17 میلیمتر

ارتفاع خرک های سیم های سفید 22 میلی مترمی باشد طول شیار موجود  روی خرک 17 میلی متر و طول مفتول فلزی روی آن 16 میلی متر می باشد.

ارتفاع خرک های سیم های زرد 20 میلی مترمی باشد طول شیار موجود  روی خرک 17 میلی متر و طول مفتول فلزی روی آن 16 میلی متر می باشد.

برای چوب‌های محکم مثل آزاد، خرک‌های بلندتر و برای چوب‌های سبک‌تر مثل گردو خرک‌های کوتاه‌تر به کار می‌برند. و از 20 تا 24 میلیمتر متغیر است. همچنین بزرگی و کوچکی سنتور در اندازه آن تأثیر دارد.

خرک سیم‌های سفید تقریبا ً در فاصله‌ی یک سومی طول سیم در طرف چپ سنتور قرار می‌گیرد و طرفین خرک باید فاصل? هنگام را بخواند.

خرک سیم‌های زرد در فاصل? تقریبا ً یک هشتمی طول سیم در طرف راست قرار می‌گیرد و پشت و چلوی خرک با هم سه هنگام فاصله دارد. یا در سنتور نه خرک سل کوک اولین خرک سیم‌های زرد (نت می) را در فاصله 13 سانتی از زهوار چپ و نهمین خرک را در فاصل? 5 سانتی قرار می‌دهیم.

گوشی سنتور

گوشی‌ها پیچ‌هایی فلزی هستند که در سمت راست کلاف پیچانده می‌شوند و سیم دور آنها پیچیده میشود. و با پیچاندن آن می‌توان سفتی سیم را تغییر داد و کوک را عوض کرد.

 سیم‌های سنتور

سیم های سنتور به دو دسته سیم های سفید از آلیاژ نیکل برای تولید صداهای زیر و سیم های زرد از آلیاژ برنج برای تولید صداهای بم تقسیم می‌شوند.

در یک انتها به گوشی بسته می‌شوند و در انتهای دیگر با گره‌ای به شکل روبرو به سیم‌گیر بسته می‌شوند:

سیم‌ها باید جوری پیچانده شود که هر دو سیم پیچ بخورد و فقط یک سر سیم دور بدنه نپیچد. در غیر اینصورت کوک از بین می‌رود.

سیم‌ها معمولا ً شمار? 40 صدم میلیمتر است. و صدای ساز را می‌توان با عوض کردن سیم‌ها کمی تغیر داد.