سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه استاندارد بودن تنبک را تشخیص دهیم ؟

ویژگی های پوست مناسب

بهتر است تنبکی را خریداری کنید که از پوست حیواناتی مانند بز، میش، بره، آهو، گوساله، ماهی و بز کوهی در آن استفاده شده باشد.

سطح پوست باید سالم و بدون زدگی باشد.

پوست باید روی ساز محکم کشیده شده باشد و وقتی که پوست را فشار می‌دهید نباید بیشتر از چند میلی‌ متر فرو رود.

به یک دست بودن ضخامت پوست دقت کنید تا مطمئن شوید که بعضی قسمت‌ها نازک و بعضی دیگر کلفت نیستند.

اصولا پوستی که رنگ یکنواخت داشته باشد سطح آن دانه دانه نباشد کیفیت بهتری دارد.

برخی تنبک ها دارای پوست به اصطلاح آهکی هستند که آن را برای خرید پیشنهاد نمی‌کنیم.

ویژگی های دهانه بزرگ

همان طور که قبل تر به آن اشاره کردیم، بر روی دهانه بزرگ  پوست قرار می‌گیرد. اندازه قطر دهانه معمولا به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شود که به ترتیب برای سنین کودک تا بزرگسال است.

 به دلیل اهمیت دهانه در صدادهی، سازندگان در ساخت آن دقت زیادی به خرج میدهند اما شما هنگام خرید به دایره ای بودن دهانه حتما توجه کنید.

ویژگی های تنه

بهتر است تنه یا کاسه‌ تنبک به صورت یک تکه ساخته شده باشد، دارای اندکی قوس باشد، بیش از اندازه سنگین نباشد و حتما کیفیت و ظرافت در ظاهر آن قابل رویت باشد.

ضمنا پیشنهاد می‌شود تنبکی تهیه کنید که تنه ساده و فاقد خاتم کاری باشد زیرا این نوع چوب بر کیفیت صدای ساز بی تاثیر است و صرفا به جهت زیبایی استفاده می‌شود.

ویژگی های چوب بدنه

بدنه تنبک معمولا از چوب های گردو، توت، افرا، صنوبر، زبان گنجشک و … ساخته می‌شود. با این حال رایج ترین چوبی که در ساخت تنبک مورد استفاده قرار می‌گیرد چوب درختان گردو و توت است. این چوب ها نیز از دوام زیادی برخوردارند و به دلیل استفاده زیاد و مداوم کیفیت آنها اثبات شده است.

اما صرفا نوع چوب ملاکی برای تعیین کیفیت نیست، باید دقت کنید که چوبی که در ساخت تنبک استفاده شده از کهنگی و قدمت خوبی نیز برخوردار باشد تا طنین صدای مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد.