سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اهمیت تیونر ها در کوک کردن پیانو

قرار دادن هر نت در هارمونی مناسب نیازمند دانش فنی و مهارت خاصی است. اشخاصی که پیانوی شما را تیون (کوک) می کنند نه تنها صدای هر نت هنگام فشردن هر کلید را می شنوند، بلکه محدوده فرکانسی که به آن هارمونیک گفته می شود را نیز در نظر می گیرند. مغز انسان تمام وقت در حال پردازش هارمونیک ها است. هارمونی صدای شما در واقع باعث متمایز شدن صدای شما نسبت به دیگران می شود. با تمرین می توانید هارمونی های هر تن را تشخیص دهید. به عنوان کثال هر دو تن در فاصله یک چهارم دارای یک هارمونی می باشند: هارمونیک چهارم تن پایینتر و هارمونیک سوم تن بالاتر.

چرا نت های پیانو از تیون (کوک) خارج می شوند؟

پیانو ها در Temperament (به سیستم کوکی گفته می شود که تنها فواصل خاصی از تکیه صدا در نظر گرفته می شوند) مساوی کوک میشوند. در این روش کوک نت ها کمی خارج از تیون (کوک) می باشند، اما مزیت این روش کوک این است که بدون ضربه زدن به هرگونه کلیدی عملیات کوک پیانوی خود را انجام خواهید داد.

سرویس و نگهداری های مرتب

کارشناسان پیانو بر این باورند که پیانوهای آکوستیک حداقل سالیانه دو مرتبه نیاز به کوک دارند. اگر به تازه پیانوی خود را خریداری کرده اید، ممکن است نیاز به تیون (کوک) پیانویتان به همان روشی که در ویدیو آموزش کوک پیانو گفته شد عمل کرده یا با کارشناسان پیانو تماس حاصل فرمایید. گاهی تیون (کوک) پیانو بعد از استفاده های مکرر توسط پیانیست امری الزامی تلقی می شود، این امر برای پیانو های کنسرت، مراکز آموزشی، و آن دسته از پیانوهایی که برای تمرین مورد استفاده قرار می گیرند لازم و ضروری است. کوک درست عملکرد سیم ها و سایر مکانیزم های پیانو آکوستیک را بهبود می بخشد.